Trening umiejętności społecznych dla dzieci – na czym polega?

Każdy rodzic pragnie, aby jego dziecko dobrze odnajdowało się w społeczeństwie – potrafiło nawiązywać przyjaźnie, dobrze radziło sobie z krytyką, cechowało się asertywnością i śmiałością. Niestety, nabywanie takich cech i umiejętności czasem przychodzi dziecku z trudem. Warto wtedy wyciągnąć do niego pomocną dłoń, zapisując je na trening umiejętności społecznych dla dzieci. Czym są takie zajęcia, dla kogo są skierowane i jaki właściwie jest ich cel?

Funkcjonowanie w grupie społecznej nie jest łatwe, zwłaszcza gdy jest się dzieckiem. Z roku na rok musi ono uczyć się nowych zasad, a czasem zostaje wręcz „wrzucone na głęboką wodę” – gdy przychodzi okres szkolny. 

Niektóre dzieci bez większych problemów radzą sobie ze społecznymi wyzwaniami. Inne mają na tym polu trudności – odczuwają lęk w kontakcie z większą grupą, nie potrafią rozpoznać czyiś emocji albo właściwie zdefiniować własnych, odczuwają silny stres albo zwyczajnie przerasta je nieśmiałość. Nierzadko w takich stanach zaczynają prezentować zachowania, które nie są społecznie akceptowane i które bardzo niepokoją rodziców.

Podobnie jak uczymy dziecko matematyki czy czytania, tak i możemy nauczyć je funkcjonowania w grupie społecznej – służy temu TUS, czyli trening umiejętności społecznych dla dzieci. Warszawa jest jednym z miast, w których takie zajęcia można znaleźć bez większego trudu. Niestety zajęcia nie należą do najtańszych.

Czym jest trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży?

Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci młodzieży to forma wsparcia, która odbywa się poprzez zabawy i ćwiczenia w grupach. Dzięki treningom dzieci uczą się prawidłowych zachowań społecznych, które mogą potem przełożyć na sytuacje występujące w ich codziennym życiu. Precyzując, dzieci uczą się prawidłowej komunikacji, zasad przyjmowania krytyki oraz jej tworzenia, trenują rozpoznawanie i kontrolowanie emocji oraz współpracę we wzajemnym szacunku, a także nabierają wiary we własne możliwości. Uczą się wszystkiego tego, czego rodzice pragną, aby miały – dla swojego dobra i możliwości cieszenia się życiem.

Czy TUS jest formą wsparcia także dla twojego dziecka?

Jako rodzic prawdopodobnie zadajesz sobie pytanie, czy twoje dziecko także mogłoby korzystać z takich zajęć. Być może masz wątpliwości, czy nie wyolbrzymiasz pewnych problemów albo czy dziecko rzeczywiście potrzebuje pomocy w tak „banalnej” sferze, jaką są kontakty z innymi. Wielu dzieciom takie wsparcie przynosi ulgę. Borykają się one z niewiedzą, dlaczego ich zachowanie wywołuje taki, a nie inny skutek, dlaczego są „inne” albo czemu po prostu nikt ich nie lubi. To nie są „banalne problemy”, ale trudności, które mogą wpłynąć na całe dorosłe życie.

Jeśli jednak potrzebujesz bardziej konkretnych informacji, zadaj sobie pytanie, czy twoje dziecko:

jest impulsywne, nie radzi sobie z kontrolowaniem własnych emocji, przez co odbierane jest negatywnie przez rówieśników?

ma trudności w nawiązywaniu kontaktów, stoi z boku grupy, nie potrafiąc się do niej włączyć, nie umie przejąć inicjatywy bądź podtrzymać kontaktu?

jest nieśmiałe, co utrudnia mu zawiązanie przyjaźni, ale też skazuje na zawstydzające sytuacje społeczne?

nie potrafi dopasować się do zasad oraz zrozumieć sensu ich istnienia?

sprawia szeroko rozumiane problemy wychowawcze, masz wrażenie, że tracisz z nim kontakt?

nie potrafi dopasować się do nowych sytuacji, nie radzi sobie z emocjami w obliczu zmiany szkoły czy miejsca zamieszkania?

Jeśli odpowiedź na któreś z pytań brzmi: „tak”, to oznacza, że twoje dziecko potrzebuje wsparcia. [i]


[i] https://pomoko.pl/trening-umiejetnosci-spolecznych-dla-dzieci-na-czym-polega/

Udostępnij! 😀

Dodaj komentarz